Jag vet att det är många som funderar på det här med att köpa valp från något annat land än Sverige, och jag själv kände mig lite vilsen, så jag tänkte ge er en beskrivning av hur det hela gick till för mig. Jag har inte sett eller hört någon beskriva det tidigare så jag hoppas att det kan vara till hjälp för någon som funderar på att importera en hund. Observera att regler och tillstånd kan ändras över tid och just den här importeringen skedde i mars 2013.

Det finns jättebra information om hur man ska göra på Jordbruksverkets hemsida, och deras information har jag haft som en liten bibel. Länken hittar du här:
Och ”bibeln hittar du här:

Men först måste man kolla om landet tillhör ett av dem som man över huvud taget kan söka om tillstånd. I de länderna har rabies inte konstaterats och därför är det okej. När jag sökte var följande länder med på listan:

Australien
Belgien
Cypern
Danmark
Finland
Irland
Island
Japan
Luxemburg
Malta
Nederländerna
Norge
Nya Zeeland
Portugal
Schweiz
Spanien
Storbritannien
Tjeckien
Tyskland
Österrike

Från dessa länder kan man alltså få tillstånd att importera en valp som inte är rabiesvaccinerad.

Eftersom Nederländerna fanns med på listan så kunde jag gå vidare och söka vidare information.

Så det som behövs rent pappersmässigt är:

1. Ansökan till Jordbruksverket att införa en valp (blankett)

2. Ett intyg från uppfödaren att valpen inte kommit i kontakt med vilda djur och fötts upp hos uppfödaren (blankett)

3. Kvitto på betalning (det kostar 900 kr att få anmälan handlagd).

I ansökan så måste djurets ID-nummer vara med vilket ställer till det lite. I Nederländerna där jag hämtade min valp är det kennelklubben som ID-märker valparna. De ringer några dagar innan själva märkningen så uppfödaren vet i regel inte datumet i förväg.

I mitt fall ID-märktes hundarna när de var 6 veckor och 7 dagar gamla. Jag har haft en god relation med uppfödaren så hon ringde och frågade om hon kunde få ID-numret i förväg innan själva märkningen. Så jag fick siffrorna 4 dagar tidigare.

Det är alltså inte förrän du har fått ett datum för ID-märkning som det är möjligt att boka flyg i och med att du måste ha tillståndet i original med dig när du reser.

För att få importera en valp gäller att den inte är över 12 veckor gammal. Är den äldre måste den vara rabiesvaccinerad. Man har alltså inte ett jättestort fönster att hämta hunden på. Dessutom tar det Jordbruksverket upp till 15 dagar innan de kan skicka tillståndet från det att de fått in uppgifterna (om de är korrekt ifyllda vill säga). I mitt fall blev det lite halv panik när jag efter 16 dagar ringde till Jordbruksverket och frågade om de handlagt min ansökan. Nej var svaret och jag var tvungen att halvt tvinga den handläggare jag sent om sider blev kopplad till, att skriva ut det och posta det samma dag med A-post. Efter det fick jag höra av ett par bekanta att de också haft problem med just detta tillstånd.

När du har fått datum för chipmärkningen kan du om du i princip boka flyg. Boka då flyg tidigast 16 dagar efter chipmärkningen. Så har du en dags marginal ifall de skulle strula på Jordbruksverket. Då har du chansen att få billigast flyg. Vill du vänta på tillståndet men med risk för dyrare flygbiljett kan du göra det också.

När det gäller flyg (jag åkte med SAS) så måste man boka biljetter först. Därefter ringer man upp deras kundservice och frågar om man får ta med sig en valp på planet. Skulle det vara så att det är så pass fullt, eller att det är någon allergiker på planet bokas du om kostnadsfritt, eller så återbetalas biljetten. Jag tog ju även med mig en vuxen hund som åkte i bagageutrymmet som jag var tvungen att få bekräftad (har du frågor om det så får du höra av dig till mig).
Om du ska ha med dig valpen i kabinen får den inte väga mer än 8 kg och måtten för buren får enligt deras normer inte vara större än: 40x25x23 cm. Alla som har någon typ av känsla för mått och storlekar inser att i en så stor bur få inte en 8 kg hund plats! Jag beställde istället den här buren efter tips av en jobbarkompis som flugit med hund (och med SAS) tidigare. De tyckte i incheckningsdisken att den såg lite väl stor ut och de rynkade lite på pannan när buren inte gick in under sätet på flyget, men det gick tack och lov bra.

När man landar på svensk mark ska valpen genom tullen. Där kollade de i mitt fall id-märkning och i passet och sen var vi framme och välkomna i Sverige!

TIPS:
Be att få en bekräftelse på att din ansökan kommit fram till Jordburksverket. Har du inte fått det inom 2 dagar, RING och fråga om den kommit fram och om den är komplett. Är den inte komplett så får du göra om ansökan (och betalning) igen.

Efter 7-8 dagar. RING igen och fråga hur det går. Är man besvärlig brukar de vara lite snabbare (jag jobbar själv på en myndighet så jag vet…) Förhoppningsvis kan du hoppa fram lite i kön då.

Kostnader för import av min hund:

Ansökningsavgift Jordbruksverket: 900 kr
Bur: 280 kr (inklusive frakt)
Flyg tur och retur Amsterdam: 1165 kr
Bil tur och retur Arlanda: 52 mil*13kr/mil = 676 kr
Tåg t.o.r från Schipol (flygplatsen i Amsterdam) till Leeuwarden = 450 kr
Parkering Arlanda: 160 kr
Valpen 1000 euro och bra växlingskurs = 8280 kr
Exportstamtavla = 85 kr
Registrering i SKK = 405 kr

Kostnader exklusive valp: 4121 kr
Totalt: 12 401 kr

Så var inte rädd för att importera en hund från ett annat land. Däremot så är det väldigt viktigt att du får en bra relation med uppfödaren och be denne gärna filma valparna så du ser hur de beter sig. Jag tror inte att jag hade köpt en valp utomlands utan att träffa den innan om inte Esther hade varit så fantastisk med att skicka filmer och bilder samt beskrivningar av valparna. Jag fick även bo hos henne en natt så jag slapp hotellkostnader. Tänk också på att priset på hunden kan variera KRAFTIGT, så fråga efter pris innan du fäster dig vid en valp.

Nu har jag testat på det, och det var lite bök och kändes lite stressigt emellanåt, men med tanke på resultatet Jabber så är jag nöjd, men nästa hund ska jag nog försöka hitta i Sverige =)

